Cairns, Darwin en Alice Springs!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van susanne hendriks - WaarBenJij.nu Cairns, Darwin en Alice Springs!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van susanne hendriks - WaarBenJij.nu

Cairns, Darwin en Alice Springs!!

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg susanne

12 September 2014 | Australië, Cairns

Hallo allemaal,

Wauw wauw wauw wat hebben wij 6 geweldige weken gehad!!!

We begonnen onze reis op zondag 3 augustus. Vanuit Bauple reden we rustig naar Mackay. Hier zijn we op visite geweest bij de familie van Susanne. Daar zijn we een weekje gebleven dit was echt heel erg gezellig. Hun hebben ons de mooiste plekjes van Mackay en omstreken laten zien. Zo zijn we ook een dagje naar Eungella national park geweest. Hier heeft Julian eindelijk een palytepus gezien. Dit is een vogelbekdier. Het ziet er echt gek uit! Van voor lijkt het op een eend en van achter lijkt het op een otter.

Die week hebben we vooral gebruikt om weer even helemaal tot rust te komen van al dat harden werken. We moesten het nog beseffen dat eindelijk ons gaafste gedeelte van de reis is aangebroken. Na dit gedeelte hebben we al maanden uitgekeken!

Nadat we heerlijk 1 weekje in Mackay waren geweest zijn we vertrokken naar het prachtige Airlie beach. Hier hebben we een duikcursus van 2 dagen gevolgd. De eerste dag kregen we veel theorie maar aan het einde van de dag gingen we nog het zwembad in om onze theorie in praktijk te brengen. De volgende dag kregen we nog wat theorie en oefende we nog wat vaardigheden in het zwembad. Na 2 dagen geoefend te hebben in een zwemband waren we helemaal klaar voor een duik in de oceaan met kwallen, haaien en walvissen enzo!

Dinsdag avond 12 augustus vertrok onze zeilboot vanuit de haven van Airlie beach. We zijn met een 4 daagse zeiltour meegegaan na de Whitsundays. Het was echt een super leuke tour!
Maar bah wat hadden wij een pech met het weer. Meer en deel van de tour had het geregend. Maar dat mocht voor ons de pret niet drukken!

De eerste dag kregen we les in het ondiepe gedeelte van de oceaan om de laatste vaardigheden door te nemen. Er waren meerdere groepen die gingen duiken. Terwijl hun aan het duiken waren konden wij snorkelen. In de middag gingen we dan eindelijk de "echte" duik doen. WAUW wat was dit gaaf maar ook best wel een beetje spannend!

In totaal hebben we 4 duiken in de oceaan gedaan. De eerste 3 waren heel erg mooi en super leuk! We hebben veel mooie vissen en koraal gezien. Zelfs nemo zagen we voorbij komen! Uiteindelijk zijn we zelfs tot 12 meter diepte gegaan. Wij vonden de eerste 5 meter het leukst. Want hoe dieper je gaat hoe minder kleuren je ziet. De 4de duik was helaas iets minder. Op de laatste dag van de tour was het weer totaal omgeslagen. De hele dag regende het en was het koud. Terwijl je het koud had moest je ook nog eens het koude water inspringen brr dat was geen pretje. Eenmaal onder water zagen we helemaal niks. Je kon maar 1 meter voor je kijken! Dit was best eng want je kon elkaar zo kwijt raken.

Tijdens de tour zijn we naar verschillende eilande en stranden gegaan. Door het slechte weer was het programma een beetje aangepast. Om bij sommige eilanden te komen moesten we de open zee op. Op onze laatste dag stond het beroemde strand Whitehaven beach op de planning. Maar om daar te komen moesten we de open zee op. Helaas regenende en waaide het op de laatste dag erg hard waardoor we golven hadden van wel meer dan 2 meter! Bijna iedereen werd zeeziek en moest overgeven dit was geen pretje.

Na kots misselijk aan gekomen te zijn in de baai van Whitehaven beach werden met het kleine bootje naar het strand gebracht. Vanuit daar zijn we naar het uit kijk punt gelopen. Hier had je een prachtig uitzicht over de baai! Het was alleen een beetje jammer dat we daar in de stromende regen stonden.

Nadat we terug kwamen van de tour regende het de hele dag. Het was echt zo troosteloze Nederlandse regendag! Het enige wat leuk was die dag, was dat Susanne haar broer weer zag na een half jaar. Doordat het zo erg regende en de voorutzichtgen niet veel beter waren besloten we de volgende dag met ze alle (Julian, Susanne, Jeroen, Wouter en Ronald) te vertrekken naar Townsville. Dit is zeker nog zo 3,5 uur rijden vanuit Airlie beach. Eenmaal aangekomen in Townsville hadden we prachtig weer met 27 graden! Wat wil een mens nog meer..

De volgende dag zijn we met ze alle een dagje naar Magnetic Island geweest. We hebben hier een auto gehuurd zodat we langs alle mooie baaien en stranden konden gaan. Daar hebben we ook nog een wandeling gemaakt waarbij we een prachtig uitzicht hadden over de baai.

Omdat Jeroen, Wouter en Ronald over 3 dagen al hun vliegtuig moesten halen besloten we de volgende dag door te rijden naar Cairns.

Hier hebben we een super leuke tour gedaan naar het outdoor reef. Omdat wij nu gekwalificeerde duikers zijn mochten we met een klein groepje en een instructeur gaan duiken. Hij liet ons de mooiste plekjes zien. WAUW wat was het duiken hier super gaaf! Als je van de boot afspringt lijkt het net alsof je in een warm bad valt want het water was heerlijk 24 graden. We zijn zo 40 minuten per duik onder water geweest. Tijdens het duiken zijn we langs de wonderwall gezwommen. Dit is een muur van koraal en overal waar je kijkt zie je mooie gekleurde vissen zwemmen. Hier waren ook echt erg veel Nemo"s! Uiteindelijk hebben die dag twee keer gedoken en tussen door hebben we ook nog gesnorkeld.

De volgende dag was het alweer de laatste dag voor Jeroen, Wouter en Ronald. We hebben hun laatste vakantiedag afgelosten door een dagje naar het Daintree rainforest te gaan. In de ochtend gingen we naar een kleine dierentuin met typische Australische dieren. We zijn daar ook nog met een koala op de foto gegaan. Nadat we de dierentuin hadden gezien vertrokken we naar het regenwoud waar we een wandeling gingen maken. We hadden echt heel erg veel geluk want we hebben een wilde cassowary gezien. Dat zijn echt gigantisch grote vogels ze hebben wel wat weg van een dinosaurus. Later die dag hebben we nog een cruise gedaan over de daintree Rivier waar veel wilde krokodillen zwemmen.

Na 5 dagen samen opgetrokken te hebben met Jeroen, Wouter en Ronald was het weer tijd om afscheid te nemen. Hun vakantie zat er weer op. Hoewel ons avontuur pas op de helft is! Terwijl hun in het vliegtuig naar Nederland stapte, stapte wij 22 augustus in het vliegtuig richting Darwin.

We zijn uiteindelijk 5 dagen in Darwin geweest. Waar we heerlijk een paar dagen bij het golfslagbad hebben gelegen met 32 graden. Ook zijn we die week nog een dagje naar Litchfield national park geweest. Hier heeft Susanne haar slangen angst overwonnen door een phyton in haar nek te leggen.. Nouja overwonnen is misschien overdreven want ze vind het nog steeds maar vieze en enge beesten die slangen. Nadat de hele tour groep met de slang op de foto was geweest gingen we met een bootje de Adelaide river op. Een paar dagen voordat wij daar waren was daar nog een man opgegeten door een krokodil. Hij was gaan vissen en zijn haak kwam vast te zitten. Hij dacht die haak van 3 euro die haal ik er wel ff uit. Hoe dom ben je dan als je het water in gaat tussen de krokodillen!! Er zwommen daar echt heel veel krokodillen! Ze deden ze ook voeren met een lange stok met vlees eraan. Op die manier konden we de krokodil goed zien want hij sprong wel 1 meter uit het water. Na de boottocht zijn we naar de watervallen gegaan. We hebben daar heerlijk gezwommen en gesprongen van de rotsen. Aan het einde van de dag heeft onze tour gids ons afgezet bij de beroemde avond markt van Darwin. Vanuit daar kregen we van aardige Australische mensen een lift naar ons hostel. We missen onze auto wel nu we in Darwin zijn want zonder auto kom je in Australië niet ver of je komt alleen maar op de toeristische plekken.

Vanuit Darwin hebben wij een 5 daagse tour door de outback gedaan! Dit was echt super gaaf! De eerste 2 dagen hebben we veel in het busje gezeten. Van Darwin naar Alice Springs is 1500km en we konden gemiddeld maar 80km per uur rijden. Dus reken maar uit dat duurde lang. En als je naar 3 uur weer eens uit het raam keek zag je precies het zelfde als 3 uur terug. De outback is echt super gaaf. Alleen er is echt helemaal niks soms kan je uren rijden zonder huizen of maar iets tegen te komen. Er zijn daar boerderijen die zo groot zijn als heel Nederland. Hun drijven hun vee bij elkaar per helikopter omdat het anders geen doen is. De "snelweg" is ook erg rustig daar. Je kunt er gewoon overlopen zonder dat er maar iets aan komt.

De eerste twee dagen zijn we gestopt bij een paar bezienswaardigheden maar dit was meer om even de benen te streken. Onze eerste nacht hebben we in een tent geslapen bij Daly Waters. Dat is de oudste pub van Australië. De volgende dag moesten we al om 5 uur op want we moesten nog zo 900km rijden. Rond 17.00 uur kwamen we dan eindelijk aan in Alice Springs. We hebben toen gezellig wat gegeten en gedronken met de hele groep. Ondanks dat het heel erg gezellig was haakte wij rond 22.00 uur af want wij werden de volgende ochtend om 6 uur weer opgepikt door een andere tourgids die ons naar de beroemde Ayers rock (aboriginal naam Uluru) te brengen. Wij dachten ow daar zijn we zo maar de Australische begrippen voor "dicht bij" zijn toch wat anders dan wat wij gewent zijn. We moesten nog zeker 5 uur rijden voordat we bij de Ayers rock aankwamen. Maar al dat zitten in een bus was het meer dan waard! We hebben de halve wandeling van 5 km om de Ayers rock gedaan en zijn langs het aboriginal multi cultureel centrum gegaan. Dit was erg interessant. In de avond zijn we naar een uitkijk punt gereden. Waar je met honderden toeristen je foto mag maken terwijl de rots verkleurd door de onder gaande zon. Die nacht hebben we weer in een tent geslapen op een kampeer terrein in de buurt van de Ayers rock. De volgende ochtend moesten we weer vroeg op. Dit keer omdat we de Ayers rock bij zonsopgang gingen bekijken. Dit was erg mooi maar wel een beetje koud. In de de nacht kan het daar vriezen hoewel het er overdag erg warm is. Nadat we de zonsopgang hebben gezien zijn we naar de Olga's (aboriginal naam Kata Tjuta) gegaan. Hier hebben we een wandeling van 7km gemaakt door een bergachtig landschap. Eindelijk konden we onze veel te dure en zware wandelschoenen aan die veel ruimte in onze backpack in nemen aan doen! Wat denk je wat kreeg susanne van die rotschoenen die ze al een half jaar meesleept overal blaren!. ( hahaha klein irritatie puntje van Susanne). Maar de wandeling zelf was prachtig en de blaren waren het meer dan waard! Die middag hebben we nog weer 4 uur in het busjes gezeten opweg naar de Kings Canyon. Hier hebben we overnacht in een swag onder prachtige sterren hemel naast een knapperend kampvuur. Dit was zo gave ervaring!

Ook onze laatste dag van de tour moesten we weer vroeg op. Dit keer omdat we een 3 uur durende wandeling gingen maken door de Kings Canyon. Dit was echt prachtig en we hadden super mooie uitzichten! Helaas kwam er aan deze tour ook weer een einde en werden we terug gebracht naar Alice Springs. Hier zijn we uiteindelijk maar 1 nachtje gebleven. Het is geen fijne plaatst om savonds over straat te lopen. Overal waar je kijkt zitten dronken aboriginals in het park. Overal zie je politie staan en gebeuren er allemaal akelige dingen. We waren blij dat we de volgende dag weer terug vlogen naar Cairns waar onze auto op ons stond te wachten.

Eenmaal terug gekomen in Cairns besloten we hier nog 5 dagen te blijven. We hebben nog wat activiteiten hier in de buurt gedaan. Zo zijn we een dagje naar de lagoon van Cairns geweest, hebben we gezeten in de trein en skyrail van en naar Kurranda, hebben een zelfrij tour gedaan waarbij we langs mooie watervallen en andere mooie natuur verschijningen kwamen in de Atherton Tablelands en om niet te vergeten Susanne heeft haar SKYDIVE gedaan!

Dit was zo gaaf maar gelijkertijd ook doodeng! Het geeft je zo kick als je 14000 feet (4.2 km) van de grond af zit en je een vliegtuig uit gaat springen. Het moment dat je voeten buiten het vliegtuig bungelen is het engst! Maar alles gaat ook zo snel in een waas voorbij. Mijn instructeur duwde mij het vliegtuig uit waardoor we met 200km per uur naar benden vielen. Het eerst moment maak je allerlei salto's door de lucht en ben je helemaal gedesoriënteerd als je het ene moment de grond ziet en het andere moment de lucht ziet. Na 75 seconde trok mijn instructeur aan het touwtje en kwam de parachute naar buiten. Daar hang je dan in de lucht met een prachtig weids uitzicht. Na zo 6 minuten stond ik eindelijk weer veilig met beide voetjes op de grond en had ik de meest gave ervaring van mijn leven gehad!

Nadat we 5 dagen in Cairns hadden doorgebracht besloten we te beginnen aan onze terugweg. Want helaas ook aan deze gave reis begint het einde in zicht te komen. Vanuit Cairns zijn we in een stuk door gereden naar Airlie beach. Omdat we de vorige keer zo slecht weer hadden besloten we om nog een dag tour te doen naar Whitehaven beach. We zijn nu toch immers in de buurt. Dit keer hadden we wel super mooi weer!

Vanuit Airlie beach zijn we verder gereden naar de familie van Susanne in Mackay. We hebben hier een nachtje overnacht en gezellig bij gekletst. Vanuit Mackay zijn we in een stuk doorgereden naar Town of 1770 waar we onze 6 super geweldige weken hebben afgesloten.

Aan al het leuke komt helaas altijd weer een eind! Onze portemonnee is helemaal leeg. Dus we zijn genoodzaakt om weer aan het werk te gaan om zo ons volgende avontuur in Nieuw Zeeland te kunnen bekostigen. Gelukkig hoeven we maar 3 weekjes te werken en laat Nieuw Zeeland niet heel lang meer op ons wachten. 9 oktober vliegen we naar Nieuw Zeeland. Maar daarover vertellen we jullie meer in ons volgende reis verslag.

Sorry voor het lange verslag! Maar we hebben de afgelopen 6 weken zoveel gave dingen meegemaakt. En dat willen we natuurlijk graag met jullie delen!

XXX Susanne & Julian

• 12 September 2014 - 10:18

Anouk:

Leuk verhaaltje weer! Ik zie het allemaal helemaal voor me :o
    Jullie genieten echt leuk om te lezen.
    Nog even werken en dan weer naar nieuw zeeland ben benieuwd hoe mooi t daar is!
    Enjoy!

• 12 September 2014 - 23:38

Ronald:

Poeh,he.....is dat het enige dat jullie hebben meegemaakt en/of hebben gedaan al die tijd....? Nou, ik zou het wel weten...ik zou op z'n minst hebben gezeild op de oceaan, hebben gedoken, uit een vliegtuig hebben gesprongen, naar de beroemde berg van de aboriginals gekeken...en misschien nog naar de sterren hebben gekeken....maar ja, dat kan hier in Nederland ook.
    Ik ben dus helemaal niet jaloers of zo hoor.....
    Ronald

• 12 September 2014 - 23:50

Sabina:

Jullie goedste vak was toch Nederlands? Dat had ik niet gedenkt!

• 12 September 2014 - 23:54

Sabina:

Haha, nee hoor, wat een ontzettend leuke tijd hebben jullie daar! Geniet tot de laatste seconde!

• 14 September 2014 - 11:58

Margareth:

Sowee!!!! Wat een prachtig verhaal is dit geworden. Maar dan kon natuurlijk ook alleen maar door die vele activiteiten die jullie hebben meegemaakt.
    Krokodillen die iemand hebben opgegeten, een slang om je nek, het zien van een casso....dinges (ga ik zo eerst ff googelen) jezelf uit een vliegtuig laten duwen, om ook nog eens de diepte van een oceaan op te zoeken!!! Wat SUPER GAAF allemaal. En erg leuk om vanuit hier met jullie mee te leven.
    Och, aan alles komt een eind, maar voorlopig komt er nog altijd na jullie werk toch weer iets om naar uit te kijken.

Heeeeeeeel veel plezier met jullie avontuur!

Lieve groetjes van Henk en mij!

• 18 September 2014 - 11:36

Liesbeth:

Sorry voor dit lange verslag???? Super, zo'n lang verslag. Wat maken jullie geweldige dingen mee. Van duiken tussen de mooiste vissen en koralen tot het zweven aan een parachute. Al die prachtige dieren die wij hier alleen maar op tv zien, in levende lijve zien, fantastisch. Daar kun je toch de rest van je leven op teren.
    En wat fijn dat je Jeroen weer even gezien hebt Susan, toch een stukje thuis.
    Ik kijk al weer uit naar jullie nieuwe avonturen, geniet er van,

liefs Liesbeth en Arie

• 24 September 2014 - 07:57

Astrid Albregt :

Wat een heerlijkheid dat jullie ook dit mooie reisverslag weer delen ;-)
    Alles wat jullie meemaken/beleven zal niemand jullie ooit afpakken. Hoe geweldig is het om zoveel moois te zien en veel ervaring op te doen.... Ik blijf het zeggen (met een beetje jaloezie ;-) GENIET.... X Astrid